بديعه نگاري
9 11 1390    

به نام خدا

طرح درس روش بديعه نگارى         

تهيه كننده : عليرضا چنگيزى

والا نگشت هيچ كس و عالم                                                                   ناديده  مر  معلم  دانا  را

بديعه نگارى ( مقايسه اى ) از روش هاى الگوى پردازش اطلاعات است و به عنوان يك روش ياد گيرى به تدريس تفكر استعاره اى مي پردازد . اين الگو به وسيله ى " ويليام گوردن " و دستياران وى ( 1961 ) طراحى شده و شيوهاى لذت بخش براى پرورش تفكر خلاق است . عنصر اصلى در اين روش استفاده از قياس هاست كه به وسيله ى آن ، موضوعى معمولى و آشنا با شيوه اى نو بررسى و بيان مى گردد . هدف از ارايه ى اين روش كمك به شناخت فرايند خلاقيت با به كار گيرى استعاره (غا لبا مكنيه ) ، تشبيه ( قياس هاى جديد ) و تضاد ، به منظور شكستن قالب هاى معمولى و ابداع جايگزين هاى جديد است.                                                                                                             

اين روش معمولا بر پنج مرحله بنا نهاده مى شود و در طى اين مراحل فراگيران مى توانند يك موضوع يا معانى معمولى را به شيوه اى بد يع ، بيان نمايند . كتاب هاى كنونى فارسى راهنمايى از هشت فصل بنيان يافته است كه فراگيران معمولا با مطالعه ى هر فصل بايد بتوانند در باره ى آن انشايى خلق كنند . ما در اين طرح درس فصل " زيبايى آفرينش " را در نظر گرفته ايم و از فراگيران خواسته ايم كه يكى از زيبايى هاى آفرينش پروردگار را توصيف نمايند . از ميان انبوه آفريدگان بديع ، فراگيران كلاس ما ، "دريا" را انتخاب كردند و آن را توصيف نمودند كه شرح آن از نظر شما خواهد گذشت :

مرحله ى اول – توصيف اوليه : در آغاز از فراگيران مى خواهيم كه با جمله هاى زبانى * به توصيف دريا اقدام كنند و تعدادى از جمله ها را به انتخاب خود و فراگيران بر روى تخته يادداشت مى كنيم . جمله هايى كه بر روى تخته نوشته شد ، بد ين قرار بود :

-  دريا يكى از آفريده هاى خداوند بزرگ است .

- خداوند دريا را آفريد ودر آن موجودات بى شمارى قرار داد .

- دريا يكى از كوچك ترن آفريده هاى پروردگار است .

- دريا بهترين مثال براى بيان قدرت خداست .

- و ...

مرحله ى دوم – قياس (تشبيه )** مستقيم : در اين مرحله از فراگيران پرسيده مى شود كه شما " دريا را به چه چيزى تشبيه مى كنيد و يا شبيه چه مى دانيد ؟ " در اين زمان فراگيران تلاش مى كنند تا دريا را در خيال خود به پديده هاى گوناگونى تشبيه كنند . بهترين تشبيهات را با انتخاب خود و فراگيران ، بر روى تخته ى كلاس مى نويسيم . تشبيهاتى كه انتخاب شد ، از اين قرار بود:  - دريا همانند بوستان پر گلى است كه گل هاى زيبايى دارد . 

- دريا مانند آسمان بى ابر است .

- دريا صداى زمين است .

- دريا مانند اتاق فكرى براى پى بردن به اسرار خداست .

– و ...

مرحله ى سوم – قياس شخصى ( تشخيص يا انسان انگارى ) : در اين مرحله از فراگيران مى پرسيم كه اگر دريا بوديد چه احساسى داشتيد ؟ و يا اين كه يكى از مناسب ترين تشبيهاتى را كه در مرحله ى دوم مى پسنديد انتخاب كنيد و خود را جاى آن قرار دهيد و احساس خود را بيان كنيد . به فرا گيران ياد آورى مى كنيم ، جمله هايى را بيان كنند كه با جمله هاى مراحل قبل اختلاف داشته باشند و از آن ها دور باشند . جمله هايى كه برگزيده شد ، بدين قرار بود .

- من مقياس كوچكى براى بيان قدرت خداوندم .

- من آسمان ابرى هستم و پرسروصداكه با آدم ها درد دل مى كنم .

- من سرشار از گنج هاى پنهانم .

- امواج من صخره ها را نوازش مى كنند .

- و...

مرحله ى چهارم – قياس تضاد : در اين مرحله از فراگيران مى خواهيم كه با مرور جمله هاى پيشين ، وا‍‍ژه هايى را كه با هم در تضاد هستند يا پارادوكس*** دارند ، انتخاب كنند و با آن ها يك تركيب بسازند.( مي توان با ارايه ى نمونه هاى قابل فهم اين مرحله را براى فراگيران ملموس كرد مانند : دشمن دوست نما ، فرياد بى صدا ، صخره هاى آسمان و ...) . تركيب هايى كه انتخاب شدند بر روى تخته نوشته شد .

- آفريده هاى كوچك خداوند بزرگ

- سرشار از اسرار

- نوازش قدرتمند

-

0
0


دیدگاهی ارسال نمائید.
       

تمامي كالاها و خدمات اين فروشگاه، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است


عضویت در خبرنامه
محصولات محبوب بایگانی