انشاء و املاء به دبستان‌ها باز مي‌گردند
25 1 1393    

رئيس‌جمهور مهر امسال در آيين بازگشايي مدارس، خواهان ايجاد زنگ انشاء در مدارس شد و گفت: درخواست من از فرهنگيان و آموزش و پرورش اين است که زنگ انشاء را البته نه به‌معناي سنتي‌اش احيا کنند و به دانش‌آموز اجازه دهند در انشاي خود از رئيس‌جمهور انتقاد کند، به او پيشنهاد دهد و نواقص و کاستي‌هاي رئيس‌جمهور را در کار اداره کشور بنويسد و آموزش و پرورش انشاءها را براي رياست‌جمهوري ارسال کند تا پيوند رئيس‌جمهور با دانش‌آموز بيشتر و بيشتر شود. روحاني پس از نواختن زنگ مدارس به معلمان توصيه کرد که براي احياي زنگ‌هاي انشاء و کتابخواني در مدارس، ايجاد زنگ گفت‌وگو و تبديل فرهنگ شفاهي به فرهنگ کتبي در نظام آموزشي کشور تلاش کنند.

وقتي انشاء از دبستان حذف شد

سال89 با تدوين کتاب‌هاي ادبيات فارسي در دوره‌هاي تحصيلي، درس انشاء که تا آن زمان درس مستقلي بود و يک زنگ را به‌خود اختصاص داده بود از دبستان‌ها حذف شد. اين اقدام وزارت آموزش و پرورش در حالي صورت گرفت که با تدوين کتاب‌هاي «بخوانيم و بنويسيم» در دوره‌هاي تحصيلي عملا جايي براي زنگ‌هاي انشاء در مدارس وجود ندارد. کتاب فارسي از آن پس در 2جلد جداگانه بخوانيم و بنويسيم تدوين شد. کتاب بخوانيم براي تقويت مهارت‌هاي خواندن، گفتن و شنيدن و کتاب بنويسيم براي تقويت مهارت نوشتن است. همچنين در اين کتاب دانش‌آموزان به تمريناتي برخورد مي‌کنند که در زمينه‌ علوم، تعليمات اجتماعي، ديني و... است که به گفته برخي کارشناسان باز فصل و موضوعي در رابطه با انشاء وجود ندارد.

شکل تدوين اين کتاب و تدريس معلم به شکلي شده است که در درس آيين‌نگارش تمرين‌هايي براي خاطره‌نويسي و توصيف وجود دارد که به شکلي بسيارمحدود همان انشاي سال‌هاي گذشته است، اما به‌خاطر کمبود وقت و مباحث زيادي که معلم ادبيات بايد در کلاس به آن بپردازد عملا فرصت زيادي براي توجه به انشاء باقي نمي‌ماند. بسياري از کارشناسان معتقدند زنگ انشاء بايد به‌عنوان يک زنگ مستقل با نمره مستقل باشد و زير پوشش درس ديگري نباشد.

درس انشاء بايد در همه دوره‌هاي تحصيلي و مراکز آموزش عالي وجود داشته باشد. بهروز فتحي، کارشناس آموزش و پرورش با بيان اينکه آموزش و پرورش يک سال تحصيلي از اين موضوع و توصيه رئيس‌جمهور غفلت کرده، ابراز اميدواري کرد که زنگ انشاء از سال تحصيلي آينده احيا شود. رئيس مرکز زبان و ادبيات کشور نيز در همايش نگرش نو در انشاي فارسي که بهمن 92برگزار شد، گفت: بايد در مدارس ما زنگ انشاء مورد توجه جدي معلمان و همچنين اولياي دانش‌آموزان قرار بگيرد.فريدون اکبري افزود: يکي از مهم‌ترين سرفصل‌هاي درسي کشورمان، زنگ انشاء است که متأسفانه با وجود اهميت بسيار به آن توجهي نمي‌شود. در سال‌هاي اخير شاهد ورود کلمات غيرفارسي به ادبيات محاوره‌اي خود بوده‌ايم که اين امر ازجمله نتايج بي‌توجهي به ادبيات فارسي و درس انشاء در مدارس است.

hamshahrionline.ir:منبع
0
0


دیدگاهی ارسال نمائید.
       

تمامي كالاها و خدمات اين فروشگاه، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است


عضویت در خبرنامه
محصولات محبوب بایگانی