«حل‌المسائل‌ها»؛ فرصت يا تهديد؟
16 9 1389    

ايبنا نوجوان: در ابتداي اين نشست، مرتضي مجدفر، كارشناس  فرهنگي و پژوهش‌گر حوزه‌ي تعليم و تربيت، با اشاره به اين‌كه تقريبا از سال 45 به بعد كتاب‌فروشان آغاز به فروش حل‌المسائل‌ها همراه با كتاب‌هاي درسي كردند و در سال‌هاي 60 ـ 59 انتشار اين كتاب‌ها ممنوع شد، گفت: پس از چندي مولفان راه‌هايي پيدا كردند و مسايل كتاب در لابلاي 40 تمرين ديگر مي‌گنجاندند.

او گفت: به‌تازگي كتابي با عنوان «كتاب كار اجتماعي» منتشر شده كه به جاي اين‌كه به بچه‌ها كمك كند با فعاليت بيش‌تر مطالب كتاب را درك كنند، پاسخ سوال‌ها و فعاليت‌هاي كتاب را چاپ كرده است. اين كتاب به همين دليل باعث اعتراض كارشناسان آموزشي تاريخ شده است.

ناهيد فلاحيان نيز با اشاره به اين‌كه نظام آموزشي فعلي ما «كتاب‌محور» است و بايد به سوي بسته‌هاي آموزشي برويم و كتاب‌محوري را تغيير دهيم، گفت: كتاب‌هاي درسي و كتاب كار هر دو از اجزاي بسته‌ي آموزشي‌اند و كتاب‌هاي كار بايد فرصت بهتري براي يادگيري ايجاد كنند و از طريق شيوه‌هاي جالب فعاليتي دانش‌آموزان را تمرين دهند.

كارشناس مسوول برنامه‌ريزي و تاليف كتاب‌‌هاي درسي افزود: نظام آموزشي ما با بحران‌هايي مواجه است. امتحانات پي در پي از كتاب‌هاي نامناسب(راهنماي دروس)، «تاكيد بر قسمت‌هاي حافظه‌اي كتاب درسي» و بي‌توجهي برخي معلم‌ها به فعاليت‌هاي كتاب‌هاي درسي، توانايي‌ها و استعدادهاي بچه‌ها را كاهش مي‌دهد. 

در ادامه‌ي اين گفت‌و گو، محمود اماني تهراني، كارشناس آموزشي و مولف كتاب‌هاي كمك‌آموزشي با تاكيد بر اين كه «حل‌المسائل‌ها» بخشي از فرآيند ياددهي و يادگيري‌اند گفت: حل‌المسائل‌ها كتاب‌هايي هستند كه پاسخ‌هاي سوالات و فعاليت‌هاي درسي را به يادگيرنده ارايه مي‌دهند.

او افزود: دادن پاسخ سوالات در دوره‌هاي آموزش عمومي مانند دوران دبيرستان به يادگيري دانش‌آموزان كمك نمي‌كند، اين كتاب‌ها در دوره‌ي راهنمايي و دبيرستان فرصت نيستند زيرا اهداف آموزشي ـ فعاليت و ايجاد خلاقيت در دانش‌آموزان ـ را زير سوال مي‌برد. اما همين كتاب‌ها براي دروس تخصصي دانشگاهي نظير فيزيك بسيار كاربردي است.

او يادآور شد: برخي كارشناسان آموزشي فكر مي‌كنند، دانش‌آموزان به مدرسه مي‌آيند كه كتاب‌هاي درسي را بخوانند به همين دليل توليد چنين كتاب‌هايي را كمك به دانش‌آموزان مي‌پندارند.

اماني تهراني افزود: هر نوع توليدي كه مانع فعاليت و تفكر دانش‌آموزان شود، اختلال در اهداف آموزشي ايجاد كرده و به ضرر دانش‌آموزان است.

سپس يحيي دهقاني، مدير انتشارات مبتكران با بيان اين كه تعداد ناشراني كه كتاب‌هاي راهنماي دروس را منتشر مي‌كنند بسيار كم‌تر از كساني است كه اين كتاب‌ها را منتشر نمي‌كنند، گفت: آموزش و پرورش بايد در زمينه‌ي فروش و تبليغ كتاب‌هاي نا مناسب در مدارس بيش‌تر نظارت كند و از طريق آموزش‌هاي لازم، اولياي مدارس را آگاه كند.

او ادامه داد: برخي آموزگاران كه دروسي غيرمرتبط با رشته‌ي تحصيلي خود را تدريس مي‌كنند به اين كتاب‌ها نياز دارند و در واقع مخاطبان اصلي اين كتاب‌ها هستند. در اين صورت اگر در كتاب‌هاي درسي تغيير كنند ممكن است معلم‌ها با مشكلاتي مواجه شوند. از اين رو ضرورت كلاس‌هاي بازآموزي براي معلمان باعث مي‌شود تقاضا براي اين كتاب‌ها كم‌تر شود.

نقي‌زاده، مدير انتشارات مرآت نيز گفت: در اين جا سوالي مطرح مي‌شود كه چرا دانش‌آموزان به سراغ چنين كتاب‌هايي مي‌روند؟

و سپس اين گونه پاسخ داد: نظام ارزشيابي نمره‌اي هميشه دانش‌آموزان را در اضطراب كسب نمره نگه مي‌دارد و قرآيندهاي ياددهي و يادگيري نيز دچار مشكلند علاوه بر اين محتواي آموزشي (كتاب‌هاي درسي) نيز مشكلاتي دارد كه پاسخ‌گوي نياز دانش‌آموزان نيست.

نقي‌زاده تاكيد كرد: آموزش و پرورش اهداف آموزشي را بايد به مولفان و ناشران كتاب‌هاي آموزشي تبيين كند، هم‌چنين از كتاب‌هاي كمك‌آموزشي مناسب كه در بخش‌هاي خصوصي منتشر مي‌شود، نيز حمايت كند.

( منبع سايت : ibna.ir )

0
0


دیدگاهی ارسال نمائید.
       

تمامي كالاها و خدمات اين فروشگاه، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است


عضویت در خبرنامه
محصولات محبوب بایگانی