اولويت انتشارات شورا توليد کتاب‌هاي «پژوهش دانش‌آموزي» است.
17 4 1391    

مدير مسوول انتشارات شورا در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار کرد: فعاليت‌هاي يک موسسه انتشاراتي را مانند فعاليت‌هاي هر نهاد يا موسسه‌اي مي‌توان از مناظر مختلف ارزيابي کرد. نخست اين‌که يک ناشر در چه حوزه‌اي کار مي‌کند و شرايط او با ديگر موسسه‌هاي مشابه از نظر آمار و ارقام چگونه است و در چه رتبه‌اي قرار دارد. به طور مثال چه تعداد کتاب‌ چاپ نخست منتشر کرده است و يا تعداد کتاب‌هاي تجديد چاپ او به چند عنوان رسيده‌اند؟ اين‌ها همه مقايسه‌هاي كمي‌ به‌شمار مي‌آيند اما نگاه ديگر اين است كه يك ارزشيابي درباره كيفيت فني كارهاي يك ناشر داشته باشيم و كارهاي توليدي ناشر را از نظر كيفيت فني با ساير ناشران مقايسه کنيم و از اين نظر به او رتبه دهيم. 

فتح‌الله فروغي ادامه داد: بايد توجه داشته باشيم كه ارزيابي نوع دوم با ارزيابي مورد نخست كاملاً متفاوت است. به طور مثال توليد يك كتاب نفيس و ادبي نمي‌تواند از نظر كمي قابل قياس با يك كتاب معمولي باشد اما يك نگاه مهم و قابل توجه كه متاسفانه خيلي به آن توجه نمي‌شود و در مقايسه‌ بين ديگر مقايسه‌ها به دست فراموشي مي‌رود و يا كمتر به آن توجه مي‌شود، نگاه ارزيابي از منظر توليد محتوا است.

مدير مسوول انتشارات شورا عنوان کرد: كمتر ناشري در معرفي خود به اين جنبه از ارزيابي(توليد محتوا) مي‌پردازد و ترجيح مي‌دهد بيشتر به آمار و ارقام بپردازد. به عنوان نمونه از اغلب ناشران مي‌شنويم که تعداد فلان جلد كتاب يا تعداد فلان عنوان كتاب در سال توليد كرده‌اند اما بحث اين‌كه اين تعداد كتاب چه ويژگي‌هايي را داشته‌اند، به چشم نمي‌آيند يا كمتر به آن پرداخته مي‌شود.

فروغي بيان کرد: به اعتقاد من مهم‌ترين موضوع در حوزه ارزيابي‌ها اين است كه يك ناشر بگويد در فلان حوزه كسي كار نكرده است و من در اين حوزه يك عنوان كتاب دارم يا بگويد در اين حوزه نيازسنجي كردم و متوجه شدم بايد در اين‌باره كتاب توليد كنم. به نظرم اين‌جاست كه تفاوت اصلي ناشري با ناشر ديگر مشخص مي‌شود.

وي ادامه داد: انتشارات شورا از نظر كمي و عددي کتاب‌هايي را منتشر کرده كه مي‌تواند براي مخاطبان قابل توجه باشد اما اين مساله زماني مهم مي‌شود که يک انتشارات بگويد در چه حوزه‌هايي كار كرده و در چه حوزه‌هايي توانسته است به نياز واقعي و آينده مخاطبان خودش پاسخ دهد.

مدير مسوول انتشارات شورا افزود: پژوهش با وجود اهميت زيادي که دارد و به عنوان نياز واقعي جامعه آموزشي محسوب مي‌‌شود، در مدارس خيلي جدي گرفته نشده است و ساز و كارهاي انجام آن در مدارس فراهم نيست. انتشارات شورا توانسته در سال تحصيلي 91 ـ 90 در حوزه پژوهش دانش‌آموزي كتاب «پژوهش دانش‌آموزي» ويژه دانش‌آموزان مقاطع راهنمايي را منتشر کند. اين اثر به تشريح مراحل انجام يك پژوهش مي‌پردازد و راهكارهاي لازم براي ارايه يک پژوهش مناسب را ارايه مي‌کند. اين انتشارات، توليد کتاب‌هاي حوزه پژوهش را براي دانش‌آموزان پايه ششم ابتدايي در دستور کار خود قرار داده است.

فروغي ادامه داد: هرچند در ابتدا توليد اين گونه آثار مي‌تواند بازدهي اقتصادي مناسبي را به همراه نداشته باشد اما توليد اين آثار ضروري به نظر مي‌رسد و يك ناشر پويا بايد به اين موضوعات واكنش نشان دهد. انتشارات شورا براي اين حوزه يك فاز تخصصي تدارك ديده است و علاوه بر توليد اين آثار، آمادگي خود را با هدف راهنمايي و كمك براي توليد پروژه‌هاي دانش‌آموزي اعلام کرده است. همچنين اين انتشارات ضمن انجام فعاليت‌هايي براي راهنمايي مربيان پژوهشي مدارس (برگزاري کلاس‌هاي آموزشي) از فعاليت‌هاي پژوهشي دانش‌آموزي نيز حمايت مي‌كند و به بهترين آن‌ها جايزه مي‌دهد.

وي اظهار کرد: از ديگر فعاليت‌هاي اين انتشارات در سال تحصيلي 91 ـ90 مي‌توان به حمايت از جشنواره‌هاي پژوهشي موسسه فرهنگي تبيان اشاره كرد كه به‌ عنوان حامي اين جشنواره‌ها، مساعدت‌هايي را ارايه کرده است. همچنين برگزاري دوره آموزش عملي تدوين پروژه‌هاي دانش‌آموزي كه در تابستان سال گذشته انجام گرفت از ديگر فعاليت‌هاي اين انتشارات محسوب مي‌شود كه اميدوار بر استمرار اين حركت فرهنگي هستيم.

مدير مسوول انتشارات شورا با بيان اين‌که «از ديگر موضوعات مهم در نظام آموزش و پرورش، توجه جدي و لازم به بحث درس نگارش و انشا است» افزود: دانش‌آموزان در اين حوزه دچار مشكل‌اند و معلمان نيز راهكارهاي مناسب را براي برون‌رفت دانش‌آموزان از اين بن‌بست نمي‌دانند چرا كه براي اين درس، ساعت ويژه‌اي در نظر گرفته نشده است و اغلب هم، معلمان غيرمتخصص به آموزش اين درس مي‌پردازند. همچنين اين درس داراي كتاب ويژه خود نيست که اين مشكلات موجود در اين حوزه را چند برابر مي‌كند.

فروغي توضيح داد: انتشارات شورا در حوزه انشا نيز در سال تحصيلي 91 ـ 90 وارد عمل شده و براي دانش‌آموزان مقطع راهنمايي در حوزه آموزش درس انشا كتاب «دفتر انشاي من» را توليد و منتشر كرده است. همچنين توليد اين كتاب براي دانش‌آموزان پايه ششم ابتدايي در سال تحصيلي 92 ـ 91 در دستور كار اين انتشارات قرار گرفته است. 

وي در پايان سخنانش گفت: اين انتشارات مي‌کوشد تا براي سال تحصيلي آينده براي معلمان انشا نيز کتابي را با هدف آموزش شيوه‌هاي تدريس درس انشا توليد كند.

منبع سايت : ibna.ir

0
0


دیدگاهی ارسال نمائید.
       

تمامي كالاها و خدمات اين فروشگاه، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است


عضویت در خبرنامه
محصولات محبوب بایگانی