فروغي: موفقيت ناشران مستلزم پشتکار و تلاش است.
15 4 1391    

 به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، آخرين جلسه از بيست و ششمين دوره آموزش نشر ديروز (12 تيرماه) در اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران برگزار شد.

سرفصل‌هاي بيست و ششمين دوره آموزش نشر طبق برنامه از 20 خردادماه امسال آغاز شد و مباحث آموزشي مختلفي مانند پيشينه و کليات نشر کتاب، توليد فرهنگي، توليد فني، توليد چاپ، قوانين نشر، برنامه‌ريزي و مديريت، اقتصاد نشر، انبارداري و توزيع و فروش به علاقه‌مندان و متقاضيان پروانه نشر تدريس شد. 

در ابتداي اين جلسه، فتح‌الله فروغي، رييس کميسيون آموزش اتحاديه ناشران و کتابفروشان تهران با تاکيد بر اين‌که فراگيران شرکت کننده در اين دوره آموزشي براي شروع فعاليت خود در حوزه نشر بايد با فعالان با سابقه اين حوزه آشنا شوند، گفت: موفقيت ناشران يک شبه به دست نمي‌آيد بلکه نياز به سال‌ها تجربه در اين زمينه دارد. 

در ادامه نشست، عليرضا رمضاني، مدير نشر مرکز با اشاره به اين که از سال 1364 به صورت حرفه‌اي شروع به کار کرده، عنوان کرد: شرايط بايد به گونه‌اي باشد که هر فردي که مي‌خواهد ناشر باشد بتواند به راحتي وارد اين عرصه شود. زياد بودن نسبت ناشران به کتابفروشان نبايد منجر به کاهش تعداد ناشران شود بلکه بايد مشکلات کتابفروشان را برطرف کرد تا توازن برقرار شود.

وي با اشاره به اين‌که موفقيت خود را ماندن در حوزه نشر پس از 27 سال و سپري کردن فراز و نشيب‌ها مي‌داند، گفت: شکست‌هايي که در طول سال‌هاي فعاليت به عنوان ناشر متحمل شدم ناشي از کم صبري و کم تجربه بودن و در برخي موارد بي‌دانشي بوده است.

در بخش ديگر اين جلسه، رضا هاشمي‌نژاد، مدير نشر افق نيز با اشاره به اين که از سال 1369 و در حوزه کودک و نوجوان فعاليت خود را شروع کرده، علاقه شخصي به حوزه نشر و کتاب را دليل اصلي فعاليت در حوزه نشر دانست و گفت: اين اصل به موفقيت ناشران و مطرح شدن آن‌ها کمک مي‌كند و فقط انگيزه‌هاي اقتصادي در اين حوزه مطرح نيست.

رمضاني در بخشي از سخنانش با اشاره به اين‌که دليل اصلي ورود و ماندن در حوزه کتاب و نشر براي وي، علاقه بوده، اظهار کرد: قناعت و تلاش دو اصلي است که در اين حرفه دنبال کردم و تلاش براي عدم رقابت سبب شده که نشر مرکز تا حدودي نيمه سنتي باقي مانده و قصد داريم با همين نگاه ادامه دهيم.

هاشمي‌نژاد نيز با تاکيد بر اين‌که طرح‌هاي مديريتي، تجارتي و بازار مناسب مخاطبان بايد شناسايي شود و در ايران علاقه سبب گرايش به اين حوزه مي‌شود، افزود: من نيز به اين حوزه علاقه داشتم ولي در طول کار سعي کردم علمي و محاسبه شده اين حوزه را وسعت بخشم و در بخش‌هايي که علاقه و گرايش بيشتري داشتم، فعاليت کنم.

وي افزود: ديدگاه اقتصادي و آموزشي در اين حوزه، راه حل اساسي نشر است چراکه راه حل درست براي رفع مشکلات آن است که جواب اقتصادي داشته باشد.

اين فعال حوزه نشر با تاکيد بر اين‌که احتياط در کار نشر از اهميت بالايي برخوردار است، اظهار کرد: تبعات منفي تصميم غلط در طول فعاليت حرفه‌اي تاثير خود را دارد و بايد به اين نکته توجه داشت که جهت عوض کردن در حوزه نشر بسيار زمان‌بر است.

مدير نشر افق ادامه داد: ناشران جوان و کوچک به دنبال امپراتوري‌هاي بزرگ هستند اما بايد مشخص کرد تعريف درست از ناشر موفق چيست؟ آيا فقط کميت مهم است و تنها ناشراني که عناوين کتاب‌ بالايي منتشر مي‌کنند موفق‌اند يا اهميت دادن به کيفيت و فعاليت درست حتي در حوزه کوچک و با تيراژ نه چندان بالا هم نيز جز تعريف ناشر موفق است.

در بخش ديگر نشست رمضاني در پاسخ‌ به اين سوال که چگونه کتاب‌ها را براي ترجمه انتخاب مي‌کرده، گفت: اين کتاب‌ها انتخاب خودمان است و کار وقت‌گيري است. انتخاب کتاب کار دشواري است و سرنوشت يک انتشارات را تعيين مي‌کند بنابراين نياز به بازاريابي و بازارسنجي وجود دارد.

منبع سايت : ibna.ir

0
0


دیدگاهی ارسال نمائید.
       

تمامي كالاها و خدمات اين فروشگاه، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است


عضویت در خبرنامه
محصولات محبوب بایگانی